O mnie

Witaj!
Cześć, mam na imię Julia i witam Cię na stronie szablonu Evelyn! Jest to w pełni responsywny, nowoczesny, kobiecy szablon na Bloggera, stworzony z ❤ w moim studiu Brand & Blogger. Śmiało, rozejrzyj się tutaj!

Pomogę Ci sprawić, aby Twój blog na Bloggerze wyglądał pięknie i profesjonalnie ❤
CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ?
CZYTAJ WIĘCEJ
  • 1
    BEAUTY
    Chcesz poznać moje ulubione makijaże i kosmetyki, dowiedzieć się, co polecam? Znajdziesz to tutaj - sprawdź teraz! ♡
    CZYTAJ WIĘCEJ
  • 2
    LIFESTYLE
    Tutaj poczytasz o mojej życiowej filozofii: zero waste, diecie fit, treningach i więcej ♡
    CZYTAJ WIĘCEJ
  • 3
    PLANOWANIE
    Mam obsesję na punkcie planowania! Chciałabyś zacząć planować swój czas? Poznaj moje najlepsze metody planowania ♡
    CZYTAJ WIĘCEJ

Niezbędnik podróżnika, czyli co warto wiedzieć przed wyjazdem – rozmowa z Agnieszką Lorens-Szydłowska z Biura Podróży Altis Travel Suchedniów

Agnieszka Lorens-Szydłowska – właścicielka Biura Podróży Altis Travel Suchedniów działającego już od 10 lat, pilot wycieczek zagranicznych z 20 letnim doświadczeniem. Jej obszar turystyczny to Włochy, gdyż doskonale posługuje się językiem mieszkańców tego kraju. Rozmawiamy o tabeli frankfurckiej, o dzieciach i psach na wakacjach oraz innych ważnych dla turystów sprawach. 


Sylwia Cegieła: Co zrobić, jeśli wycieczka nie spełni naszych oczekiwań albo obiecywane luksusy okażą się tylko złudnym wyobrażeniem rodem z katalogu?

Agnieszka Lorens-Szydłowska:
Często sami mamy błędne wyobrażenia na dany temat, wiec spokojnie się zastanów czy nie przesadzasz z oczekiwaniami, ponieważ oczekiwanie to jedno, ale obowiązuje cię UMOWA z touroperatorem, która ma być spełniona. A jeśli tak nie jest? Zostaje ci reklamacja na miejscu u rezydenta. Skarga musi być zgłoszona do 30 dni od zakończenia wczasów. Jeśli to nie zadziała pozostaje droga sądowa.

S.C.: Jak się ubezpieczyć przed coraz częstszym odwoływaniem lotu albo biurem podróży, które ogłosiło bankructwo?

A.L.Sz.:
Trzeba wykupić sobie ubezpieczenie, bo innego zabezpieczenia tu nie ma! Trzeba też zachować zdrowy rozsądek, ponieważ, jeśli cena jest zbyt niska, może być podejrzane!
Są ubezpieczenia od rezygnacji z lotów czy z wakacji. W większości nie obejmują one jednak BANKRUCTWA. Od 2016 roku klienci biur podróży pokrywają składki na TFG.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny został utworzony na podstawie ustawy z dnia 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2016r. Poz.1334), a zasady jego funkcjonowania zostały określone w rozdziale 2a znowelizowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny stanowi dodatkowe zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności organizatorów turystyki lub pośredników turystycznych. Przedsiębiorcy profesjonalnie zajmujący się organizowaniem imprez turystycznych są zobowiązani odprowadzać składkę na rzecz Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego od każdego uczestnika imprezy turystycznej. Wysokość składek uzależniona jest natomiast od kraju, w którym będzie odbywała się impreza turystyczna oraz od środka transportu, za pośrednictwem którego klienci będą się przemieszczać do i z miejsca realizacji imprezy turystycznej.
W przypadku niewypłacalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz wyczerpania zabezpieczenia finansowego w postaci umowy, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, umowy ubezpieczenia na rzecz klientów lub przyjmowania wpłat na rachunek powierniczy (I filar),

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (II filar) ze zgromadzonych środków:

· pokrywa koszty powrotu klientów z imprezy turystycznej do miejsca wyjazdu lub miejsca planowanego powrotu z imprezy turystycznej, w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, wbrew obowiązkowi nie zapewnia tego powrotu;

· dokonuje zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną klientom, w przypadku gdy z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego, impreza nie została lub nie zostanie zrealizowana;

· zapewnia zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną klientom, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie została lub nie zostanie zrealizowana, z przyczyn dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.

Celem utworzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego jest zapewnienie możliwie jak najszybszej wypłaty środków klientom, w pełnej wysokości, w przypadku niewypłacalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego.

S.C.: Podróżowanie z dziećmi. Co powinniśmy wiedzieć? Czego unikać?

A.L.Sz.:
Jest to dość obszerny temat. W transporcie lotniczym infant do 2 lat. Dziecko w wieku 2-12 lat ma zniżki i musi jeździć w foteliku. To samo dotyczy autokaru i samochodu – wszędzie powinno jechać w foteliku. Paszport RP dla młodszego dziecka wymienia się co 3 lata! Starszego dziecka zaś –co 5 lat lub za każdym razem, gdy zmienia się jego wygląd i nie jest podobny do dziecka na zdjęciu.

Jeśli jedzie jeden rodzic z dzieckiem lub dzieci z dziadkami czy znajomymi rodziców, warto mieć notarialną zgodę na wyjazd dziecka oraz tłumaczenie przysięgłe tego dokumentu na dany język.

Małe dzieci czasami mogą podróżować same ale to zależy to od linii lotniczej czy przewoźnika autokarowego oraz przepisów danego kraju. np. Włochy pozwalają na podróż samodzielną od 16 lat, ale Słowenia – już od 14! Infanty same nie podróżują (0-2 lata), ale to chyba zrozumiałe. Na podróż warto pamiętać o książeczkach, bajkach i słuchawkach dla dzieci. Jak wybieramy hotel, trzeba wybrać taki dla rodzin z dziećmi. Wtedy nasze pociechy będą miały towarzystwo.

S.C.: Coraz częściej chcemy zabrać w wymarzoną podróż naszych pupili. Jak to zrobić? Opowiedz o warunkach, jakie trzeba spełnić, aby zabrać ze sobą psa? Gdzie szukać porad, ośrodków wczasowych?

A.L.Sz.:
Pupile – pieski i kotki. Temat trudny, gdyż zależy to od: transportu, np. samolot, autokar, prom. Trzeba brać też pod uwagę hotelarza, przepisy sanitarne, przepisy weterynaryjne czy graniczne danego państwa. Generalnie musi np. pies mieć swój paszport, chip, badania, szczepienia, i na lotnisku – jeśli linia tego dopuszcza – dokonać trzeba odprawy psa w odpowiednim punkcie. Nie wszystkie kraje na to jednak pozwalają, np. Wielka Brytania zezwala tylko na przewóz psa własnym samochodem. Hotele, ale nie wszystkie, pozwalają na przyjazd gości ze zwierzętami, ale nie muszą. To zależy od danego hotelu. Na pewno trzeba to zgłosić i zapytać, czy jest taka możliwość. Często trzeba ponieść opłatę za pobyt psa.

S.C.: Co to jest tabela frankfurcka i jak z niej korzystać? Jaka jest jej rola?

A.L.Sz.:
To tabela która ustanowił sąd we Frankfurcie nad Menem. Zawiera procentowe ilości zadośćuczynienia za powstałe straty turysty. Ciekawostką jest to, że nie jest to żaden oficjalnie przyjęty dokument przez UE czy np. Polskę, ale wszyscy się do niej stosują. Tak się przyjęło. Nawet nasz
Tabela, z jednej strony pomaga klientowi w ustaleniu kwoty obiektywnie możliwej do uzyskania w wysokości zgłaszanego roszczenia, którego wysokość wpływ nie tylko na koszty procesu, ale także na właściwość sądu.

S.C.: Dziękuję za tak obszerne wyjaśnienie.